Thaïs en Bolivia

woensdag, februari 14, 2007

Las Alasas: 24 de enero.

24 januari om 12h ‘s middags staat iedereen op straat om zichzelf van alles en nog wat voor het komende jaar te kopen. De traditie is van alles, dat je jezelf toewenst voor het komende jaar, te kopen, in miniatuur natuurlijk. Bijvoorbeeld eten opdat er altijd eten in huis zou zijn, een huisje om in het komende jaar je eigen huis te hebben, een kipje om een vriendje of vriendinnetje te hebben.. (Ik heb mezelf btw een kip gekocht) Alasitas is aymara voor ‘comprame’ = ‘koop me’. Ik heb mezelf van alles en nog wat gekocht =) Een paspoort voor het reizen, een diploma voor de universiteit ;) , €, $, Bs (Bolivianos), miniatuur-eten, een zwarte kever (auto dus), en nog zo van die dingen. Echt schattig die miniatuurtjes. Ze geloven dus (al 18 jaar denk ik) dat al wat je de 24ste koopt en er dan een hele ‘rook-en-alcohol ceremonie’ mee doet alles zal uitkomen het komende jaar.
De 24ste staat heel La Paz vol met kraampjes en gedurende een uur wordt het verkeer bijna helemaal stilgelegd! Heel andere sfeer natuurlijk. Dat feest duurt zowat een maand, tot aan carnaval. Op één welbepaalde plaats kun je verder je inkopen doen, ‘api con pastel’ consumeren, andere voedingswaren consumeren en dan wat de jeugd aantrekt: het kermisdeel. Het leukste daarvan zijn de ‘shotterkes’. =) En het minder leuke ervan is dat ze daar gisteren (12-02-2007, te noteren datum) mijn fototoestel hebben gestolen!!!!!!!!! Voor de rest heb ik mij daar altijd keigoed geamuseerd (in de ‘canchitas’ ‘de shotterkes’). Met Mino (een klasgenootje van mij), een superteam zijn wij =) en dan met de meisjes heb ik toch ook supergoed geamuseerd! En gisteren met Stif (Stefan, die in het nationale kantoor van AFS werkt) ook, buiten dan dat ik vandaag heb gemerkt dat mijn fototoestel daar werd gestolen.. Voor de rest super. =)
Op naar het volgende avontuur!