Thaïs en Bolivia

dinsdag, februari 13, 2007

Año nuevo en Tarija

Reisje van 28 décember tot 3 januari 2007! Hotel was eigenlijk een klein detailprobleempje. We zijn van hier vertrokken zonder iets te hebben en met nieuwjaar is het niet eenvoudig iets te vinden voor 7 man. Ik had naar tien-twintig hotels gebeld en alles bezet! Maar we zijn toch gewoon vertrokken en daar aangekomen ben ik met Iris gaan zien naar dat hotel van de vorige keer gegaan (hoewel ze per telefoon hadden gezegd dat er niets meer was) en ja! Het was weer gefikst. De jeugd verzameld in Tarija voor nieuwjaar! =) De eerste avondjes heb ik geprobeerd van het wat rustig aan te doen om met nieuwjaar nog wat energie te hebben. Maar echt warm zeg, ’s nachts ook aangezien we onder het dak sliepen. De 31ste zijn we allemaal nog achter wat kleren en schoenen gegaan omdat het toch ‘sjiek’ moest zijn. Ik ben dan uiteindelijk in kleedje gegaan, wat helemaal de bedoeling niet was maar bon.. 31 décember 2006 zijn we dan, toch wel redelijk laat, vertrokken naar ‘La Floresta’, de nieuwjaarbedoeling waar we €19 voor hadden betaald (redelijk goedkoop voor drank in overvloed, avondeten en ontbijt). En onderweg heeft Alex nog dat stuk karton uit de kraag van zijn spiksplinternieuw hemd gehaald =) Na weinige tijd in ‘La Floresta’ hebben we afgeteld naar het Boliviaanse Nieuwjaar en voor het geluk hebben enkelen van ons (ik onder andere =s ) met glazen gegooid voor het geluk he (scherven brengen geluk) (maar blijkbaar niet als je het express doet want de security heeft ons daarvoor een bezoekje gebracht =s ) Na enkele uurtjes te hebben doorgefeest (of voor jan en alleman eten te zijn gaan halen) zijn we dan naar huis gegaan (hotel dus) In de plaats van in mijn bedje te gaan liggen ben ik Tarija in de ochtend eens gaan verkennen =) Nog op typisch Tarijeens eten getrakteerd geweest en dan maar snel ontsnapt en in mijn bedje gaan liggen. Voor de rest hebben we die dag (en de dag erna) niet echt veel gedaan buiten op de plaza gaan eten en wat rondwandelen enz. De 2e ’s avonds zijn we dan de bus terug ingestapt op weg naar La Paz. En ja, een busrit (van toch enige tijd) zonder problemen bestaat niet! Op de heenweg een platte band en nu op de terugweg.. Toen we uit Tarija zijn vertrokken is het beginnen gieten! En wat een geluk toch dat juist onze bus NIET waterdicht was! Langs de gesloten ramen stroomde het water binnen! Aangenaam, aangenaam, de bus was zwembad geworden. En dan bij het verlaten van Tarija moet je een rivier (meestal droog) doorrijden, maar ja met de regen was die rivier uit haar oevertjes getreden! Jejeje.. 9 uurtjes in de 30-bussenrij staan wachten tot het water degelijk was gezakt om erdoor te kunnen. We hebben dus de nacht stilstaand doorgebracht (wel comfortabeler voor het slapen), we hebben er dan wel van geprofiteerd om een flesje wijn te openen en wat droge koekjes met mayonaise te eten ;) De busrit van 19 uur is dus een busrit van 28 uur geworden! Maar ja, uiteindelijk zijn we toch maar aangekomen in La Paz en jaaaa.. ook daar regende het weer (precies zoals elke keer ik terugkeer naar La Paz).
Nieuwjaar in Bolivia is dus toch net iets anders als in België, maar eigenlijk zou ik dat hier nog wel eens willen komen vieren met mijn Boliviaanse vrienden!