Thaïs en Bolivia

maandag, december 25, 2006

Copacabana, The wedding

23 december zijn we (Rosa, mijn nicht Mary (Maria-José) en ik) om 7h30 met de bus naar Copacabana vertrokken. Na 3h in de bus te hebben gezeten en met een bootje het meer over zijn gevaren zijn we dan uiteindelijk in Copacabana aangekomen. Het zicht dat we onderweg op het meer hadden is echt schitterend. Dus… daar zijn we dan naar het hotel gegaan maar dat bleek dicht (omdat iedereen aan het feesten was) dus hebben we snel een ander gezocht waar we ook ineens hebben gegeten. Mary is daar dan wat blijven slapen en ik ben met Rosa naar de ‘Horka del Inca’ geweest, wat zich op een berg bevind. Van daar boven hadden we een mooi zicht over Copacabana en het meer. Terug in het hotel hebben we ons omgekleed om naar het feest te gaan. Ik besefte toen dat ik het chicste gekleed was =s Fijn dus, ik had mijn kleed van de ‘graduación’ aan en mijn nicht had gewoon een jeans aan! En dan belde mijn tante en zijn we verhuisd naar dat ander hotel, zij hadden voor ons al een kamer gereserveerd. Dan zijn we uiteindelijk naar die trouw gegaan. Het was ongeveer 15h en die waren al volop aan het feesten en drinken vooral. Heel wat rituelen hier bij die trouw, echt helemaal anders. Iedereen kwam zowat aan wanneer hij wilde en elke keer moesten de bruid, de bruidegom, hun ouders en hun getuigen denk ik. En die getuigen waren mijn nonkel en tante.. Die hebben dus niets aan hun avond gehad! Heel de tijd opstaan om die geschenken te ontvangen! Ah ja, en dan bij bijna elk geschenk zaten een paar bakken bier bij. Hier is het de gewoonte van te noteren wie wat geeft en dan wanneer die mensen trouwen moet je hen hetzelfde geven voor hun trouw! Grappig dus =) En dan bij elk geschenk dat ze krijgen drinken ze samen een pintje of twee. Dus mijn nonkel en tante waren redelijk zat.. En er speelde ook een bandje maar die waren redelijk slecht, heel de tijd dezelfde liedjes en dan de cd’s die ze op hadden gezet waren allemaal van hetzelfde ritme. Toch hebben we heel wat gedanst. Ik ben dan ook met mijn ‘Amerikaanse-Boliviaanse’ nonkel en tante gaan eten en heb dan een lekker warme trui kunnen lenen ook! Ik had het echt wel koud in dat kleedje van mij. En één of andere neef die ik niet kende vroeg mij regelmatig om te gaan dansen, opdat ik het dan warm zou krijgen natuurlijk =) Dat heeft dus allemaal in een hotelletje plaats gevonden, in het koertje. Met van die metalen cafétafels en –stoelen. Het avondeten is dan rond 8h gekomen, en het was koud! En toch wel speciaal hoor, geen bestek, zelfs voor de taart niet! =) Nog van die grappige rituelen. In die taarten staken van die lintjes met aan het uiteinde een soort van beeldjes en 2 lintjes hadden een ring. Alle singles moesten dan zo’n lintje vastnemen (ik dus ook, ah ja, gedaan met het vriendje.. =( maar ja..), jongens aan de ene kant en meisjes aan de andere kant, en ja de twee met de ringen gaan dan in de loop van het volgende jaar trouwen! =) Samen dansen ze dan ook nog eens de ‘vals’ en moeten ze een pintje leegdrinken, maar zo met de armen ingehaakt.. Daarna gooiden de pasgetrouwden ook nog eens hun bloemetje of boeketje weg (hij en zij) en het meisje en de jongen die dat vingen moesten terug die ‘vals’ dansen en dat pintje leegdrinken. Redelijk grappig! Dan kwamen we aan het grappige taart-deel. Zowel de bruid als de bruidegom hun gezichtje werd in de taart geduwd! =) Een mooi wit gezichtje hadden ze daarna. Maar ik was echt moe eigenlijk, we waren die ochtend om 5h30 opgestaan, allé toch wakker geworden met de bedoeling om 6h uit mijn bed te komen, te ontbijten, tandjes te poetsen, omkleden om om 6h30 te kunnen vertrekken. We zijn dus vroeg naar het hotel gegaan! =) Ah ja, daar op dat feest heb ik ook nog een hele boel dansende ‘cholitas’ (die typische vrouwtjes van hier met die mooie, dure rokken en die bolhoeden) gezien, ook ene paar zatte =) Maar dus rond 22-23h waren we in het hotel in ons bedje.. Toch blij dat ik mijn trui nog boven mijn pyjama had aangedaan want Rosa heeft van de koud bijna niet geslapen.. De volgende ochtend zijn we dan op zo’n marktje gaan ontbijten. Zo van die zoete ringen in olie gebakken en dan met honing (buñuelos) met dan een warm maïsdrankje (appi of api) Dan zijn we met mijn ‘Amerikaanse-Boliviaanse’ tante, nonkel en nichtje een andere berg beklommen, de kruistocht van Jezus =) Maar van daar bovenop hadden we nog een mooier zicht dan van op die andere berg! Echt fantastisch! Daarna zijn we op het strand vis gaan eten (trucha) en mijn nichtje wou dan op zo’n bootje wat gaan rondpeddelen.. Ben dan maar meegegaan en dan ben ik nog snel met mijn nonkel nog eens naar de kerk gegaan en dan was het twee uur, tijd om de bus naar huis te nemen! Heb ik toch nog wat geprobeerd te slapen.. Heb mijn slaap van een maand geleden denk ik nog altijd niet helemaal ingehaald.. Ik ben supermoe thuis gekomen en dan moesten we ’s avonds nog kerstmis bij de oma gaan vieren..