Thaïs en Bolivia

maandag, december 18, 2006

Nog wat normaliteiten.

Iets waar ik mij soms toch wat aan kan beginnen ergeren, ik snap niet dat mijn mama zich daar niet aan ergert (of misschien laat ze het gewoon niet zien). Er gaat dus geen dag voorbij zonder dat ik mijn oma hier aan de lijn heb. Verschrikkelijk! Twee, drie, vier keer per dag! Vandaag dan ook nog een aantal keren haar zus!
Het regenseizoen hier. Als het hier echt hard regent is de straat gewoon een rivier, een rivier die alles meesleurt. Na de regen is de straat dus een grote stort! Wij wonen zo echt in het dal, dus alles stroomt naar en langs hier! Soms echt verschrikkelijk, vandaag weer. Je moet bijna de straat overspringen omdat er zoveel water is. Ze zouden eigenlijk hun riolering is moeten uitbreiden, want dat is hier elk jaar dat er een aantal huizen gewoon instorten door regenoverlast! Maar bon, eer dat dat in hun kopje opkomt..
Kerstmis is duidelijk in aantocht! Op ‘El Prado’ staat een ‘reusachtige’ opblaasbare, draaiende slinger die een kerstboom voorstelt! =) Eigenlijk nog redelijk goed gelukt hoor, en dan hebben ze daar ook nog wat slingers en lichtjes in gestoken. En dan over de rijstroken hebben ze om de 20meter zo’n kerstdecoratiedingen geplaatst, met van die slingers, lichtjes en prentjes. Een echte kerstsfeer, het enige dat ontbreekt, is die koude, die ingepakte mensen en de sneeuw! Een ander kerstsfeertje dus. En thuis is het al helemaal kerstmis! De plastieken kerstboom staat er al, de kerststal uitgestald over de buffetkast, de kransen aan alle kanten van de deuren, de kerstman hangt aan de muur en de kerstmensjes staan zowat overal in het huis! =) Dat is hier allemaal gebeurd tijdens DE reis! Een plastieken kerstboom is toch heel wat anders dan eentje die nog naar het bos ruikt! Mmmmm…
Het verkeer is hier nog altijd rommelig, nu vooral met die regen! Geen politieagent betekent ‘doe wat je wil’! Stoplichten hebben hier een andere betekenis als bij ons =) Wat daar wel leuk aan is is dat je mag oversteken wanneer je wil en je een busje kan nemen in het midden van de straat! Als je niet in het laatste huisje van de stad woont vind je altijd wel een busje die langs je huis rijdt!
En de organisatie is hier ook nog niet verbeterd =) AFS bijvoorbeeld, we gaan in januari van 10 tot 25 januari op uitwisseling in het land. En waarschijnlijk gaan we pas een week op voorhand weten naar welke stad we gaan. =) Maar ik zou het toch praktisch vinden moest ik dat al wat langer op voorhand weten. Maar bon, ik besef juist dat dat eigenlijk niet meer uitmaakt omdat ik de 24ste hier wil zijn. De 24 is er hier in La Paz een feest waar ze al wat ze dat jaar wille hebben in miniatuur kopen. Bijvoorbeeld geld, een auto, een kip als je wil trouwen dat jaar =) (moet ik dus nog eens overwegen ;)) en zo van die dingen! Dat wil ik eigenlijk toch niet missen dus ik ga vragen of ik niet vroeger terug mag komen! Hopelijk lukt dat!
Voor de rest.. Wel ik maak superveel armbandjes! Echt zaligleuk. Soms ga ik gewoon naar ‘El Prado’, installeer ik mij op een bankje met wat muziek, en maak ik armbandjes. Meestal kom ik dan wel bekend volk tegen of leer ik nieuwe mensen kennen! Super gewoon. Nu het vakantie is lees ik ook al meer (op de Prado natuurlijk), maar in het Frans aangezien ik geen enkel Nederlandstalig boek heb liggen.. =) En dan zou ik een van deze dagen eens moeten beginnen aan dat werk dat ik moet maken om naar de unief te mogen gaan. Ik ga daar toch wat hulp voor vragen hoor, dat moet 20paginas lang zijn! Maar bon, ik red me wel =) Ik ga eens onmiddellijk aan het volgende berichtje beginnen. (Dit is duidelijk een blogdag!)
Besitos..