Thaïs en Bolivia

donderdag, maart 08, 2007

Carnaval en Oruro: la fiestaaaaaaaaaa!

Zotste, zaligste, machtigste, leukste, diverterendste, … carnaval van mijn leven! Ga ik zeker nog eens naartoe! Diegenen die dan mee willen moeten het maar laten weten
Vrijdag 16 februari zijn we ’s namiddags vertrokken na een heel schuimgevecht voor de ingang van de busterminal! Dat schuimgevecht hebben ze (Charlotte, Iris, Tess, Per en Alex) dan verder gezet in de bus! Die bus zag er nogal uit zeg.. Helemaal wit. En dan hebben die van AFS ons haar nog roos gekleurd ook zeg! We waren nogal een bende vreemdelingen hoor! Maar we zijn dan aangekomen en dan zijn er enkelen die flashy zonnebrillen hebben gekocht zeg! Groen en in die tinten.. Dan hebben we een taxi genomen naar onze slaapplaats! Wel ja, naar de zaal met de stenen vloer.. We hebben ons snel geïnstalleerd en dan zijn we gaan eten! Wat nog wel lekker was! En daarna zijn we een feestje gaan bouwen op straat met de Bolivianen! En daar hoort natuurlijk een pintje, of meerdere pintjes bij! De Belgen hebben zich dan verzameld op de stellingen, vanwaar we de volgende dag naar het hele carnavalgebeuren zouden kijken, en hebben daar een hele tijd Vlaamse liedjes gezongen! We werden soms toch wel wat vreemd bekeken, maar we hebben ons geamuseerd en dat is het belangrijkste! De andere AFS’ers van Sucre, Trinidad en Cochabamba waren er ook! Het is dus laat geworden, en dan ‘thuis’ heb ik mijn slaapzak nog gedeeld met Charlotte.. Veel heb ik in het begin dus niet geslapen moet ik toegeven! Slaapzak open en Thaïs in haar zomer pyjama (voor Cochabamba). Maar dan hebben we dat kunnen oplossen en heb ik IN mijn slaapzak ‘geslapen’.
Enkele uurtjes later hebben we ontbeten en zijn we naar de Carnaval vertrokken. Supervroeg, het was 8-9h denk ik. Nog redelijk leeg dus, maar het heeft zich wel snel gevuld! En het was begonnen!!!! De wateroorlog met de overburen en eigenlijk zowat alle mensen in gooibereik! Buiten de waterballonnen die heel de tijd heen en weer vlogen was er dus het carnaval! Die dansen en die kostuums zijn echt ongelofelijk mooi! De ene al wat indrukwekkender dan de ander maar allemaal super! Zoveel sfeer! En als tussendoortje heb ik zelfs een belletje uit Thailand gekregen! ZALIG! Die dansgroepen hebben hun eigen orkestje mee die dan voor de muziek zorgt! En tussen al die orkesten zat zelfs een groep Fransmannen die het echt nog goed deden! We hebben daar dan zowat heel de dag gezeten, buiten tijdens etenstijd dan, en ’s avonds was het echt machtig! Er stond een hele lijn politiemannen aan de andere kant van die dranghekken dus het was soms wat minder eenvoudig om foto’s te nemen.. MAAR, we hebben dan van ééntje onze vriend gemaakt dus ik mocht altijd wel eens over het hekje springen om een foto te gaan nemen . En wij mochten ook op die hekken gaan zitten (mijn billen hebben het wel gevoeld!). We hebben toen zelfs op straat met de dansers mogen dansen en op de instrumenten van die orkestmannetjes mogen spelen! Echt keiveel ambiance! Superfijn tot dat die van AFS door wilden om te gaan eten en daarna naar DE disco te gaan! Het was nog maar 10h! We zijn dus gaan eten en zijn dan naar huis gegaan en uiteindelijk zijn we dan niet meer teruggekeerd naar de Carnaval en zijn we ook niet naar Sanders (DE disco) gegaan.. Maar bon, ik heb dus besloten van nog eens terug te komen Diegenen die dat ook eens willen meemaken moeten maar iets laten weten De volgende dag zijn we ’s ochtends dan teruggekeerd, al heel wat meer zatte dansers.. ’s Middags gaan eten en daarna zijn die van La Paz, zonder Charlotte en ik, teruggekeerd! Charlzy en ik zijn ons bedje thuis gaan installeren en zijn teruggekeerd naar het Carnavalgebeuren! Naar de avond toe is er altijd meer ambiance! Eva en ik hebben dan vanalles gekregen van die dansers! Echt super! Heb zelfs met hen mogen dansen Superfijn.. Dan waren we allemaal (dus met die van Cochabamba en enkele anderen) naar huis gegaan om ons om te kleden en dan zijn die ander gaan eten. Wij waren dus thuis gebleven en maar goed ook omdat het een half uurtje later SUPERhard is beginnen regenen! Hihi.. Wij zijn dan maar gaan slapen en volgende ochtend opgestaan, ontbeten en naar de terminal gegaan om ons busje te nemen naar Cochabambaaaaa!