Thaïs en Bolivia

dinsdag, augustus 29, 2006

Eerste schooldag 28/8/’06

Wiiiihaaaa.. Vandaag dus mijn eerste schooldag gehad. ‘s Morgens natuurlijk eerst nog Spaanse les en dan hebben we ook nog sociale projecten bezocht voor diegenen die dit jaar met straatkinderen gaan werken. Was echt super. Al die kindjes.. Ik ga proberen van zoiets tijdens de vakantie te doen als dat mogelijk is natuurlijk. Dan om 12uur snel naar huis gegaan, gegeten en om 1h20 naar school vertrokken met rosa. (in mijn uniform natuurlijk !) Het uniform bestaat uit (voor mij) een rok (die rosa voor mij serieus heeft verkort J), een hemd, een chompa (trui), kousen en zwarte schoenen die ik niet heb. Alles valt dus in de school te kopen. Iedereen ziet er dus exact hetzelfde uit. Daar zijn we naar de supervriendelijke onderdirecteur Rodrigo geweest ! Die heeft mij dan naar mijn klas gebracht en heeft mij voorgesteld. Ik doe btw ‘sociales’, ik heb dus van vakken psychologie, filosofie, literatuur, sociologie, wiskunde, politieke wetenschappen en nog van die vakken die ik me momenteel niet meer herinner. Ik moet eens een uurrooster vragen. Die mensen zijn echt supervriendelijk. Ik heb dus al vriend(inn)en gemaakt. Leuk gewoon. Tijdens de les heel de tijd met mijn buur via brief geconverseerd. Ik heb dus heel de week van maandag tot vrijdag les van 2h tot 6h20. In de voormiddag is niet verplicht dus daar heb ik mij ook niet voor ingeschreven. Elke maandag moet iedereen een das dragen. (ja, ik dus ook). Dus de avond ervoor juán en celo heel de tijd gedemonstreed hoe ik die das moest knopen. Gedurende een half uur is die dag dan heen en weer gegaan omdat ze het zelf eerst nog moesten uitzoeken. Weer zoiets typisch boliviaans. Dan na de les ben ik met iemand terug gestapt tot ‘el prado’. El prado is zowat de hoofdstraat van de stad. Om van San Calixto (mijn school) naar huis te wandelen moet ik eerst een paar ‘cuadras’ (blokken) naar beneden, meer naar het centrum, stappen en dan via ‘el prado’, 6 de agosto naar mijn thuis wandelen. Iedereen zegt hier altijd dat het gevaarlijk is en nooit alleen mag wandelen ‘s avonds. Die vriendin, waar ik de naam al van ben vergeten (ik onthoud hier echt zo slecht namen.. die mensen lijken soms ook op elkaar dus ik kan die soms gewoon niet uit elkaar houden), is met mij meegestapt tot het midden van ‘el prado’ en dan dacht ik van een minibusje te nemen maar ik vond er die 5 eerste seconden niet dus ik ben dan maar naar huis gestapt. J Ik denk dat als iemand dat ontdekt dat ik hier vermoord wordt. Ik weet niet waarom maar ik voel mij hier eigenlijk niet onveilig ofzo. Die maken mij soms wel bang maar ik voel me nooit bang dus ja.. Ik steek hier ook gewoon de straat over wanneer ik wil ! Er zijn toch geen verkeersregels dus je moet toch maar zelf bepalen wanneer je oversteekt. (ik denk wel dat ik een beetje een gevaar op de weg ben maar ja..) Dus terug thuis heb ik maar gegeten. Mijn maaltijd bestond uit restjes van ‘s middags aangezien ik niet echt honger had. 3 blaadjes sla en 5 stukjes aardappel gemengd met wat mayonnaise en een of andere groente. Nu zit ik dus in mijn bed muziek te beluisteren en te schrijven. En ik denk dat ik nu ga slapen.. Het is hier nu 22h46 en ik ben moe ! Morgen ga ik dit dan op mijn blog zetten als het lukt ! Kus..

1 Comments:

  • At 30/8/06 7:32 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Hééy, je tekstjes zijn wel tof om te lezen! Jaja en die "sociales" da zijn de beste, hihi.. Blijf mr veel placeren op je site en we gaan er een onvergetelijk jaartje van maken he! Tot morgen op de football match ;-) Ciao Ciao Charlotte (van Niveau 1) LOL

     

Een reactie posten

<< Home