Thaïs en Bolivia

dinsdag, augustus 29, 2006

Leuke dagen en leuke mensen leren kennen.

25 augustus was een superdag ! Ik heb eigenlijk (bijna) heel de dag op internet gezeten. Wat een goede zaak was voor de foto’s natuurlijk. Dat heeft eigenlijk wel deugd gedaan. Chatten kan echt zo leuk zijn, hier kan ik er echt van genieten ! En ‘s avonds, dankzij de connecties van Mieke (bedankt !), ben ik in de ambassade van Paraguay (jaja) beland ! Supergroot en mooi natuurlijk. Met de portier die voor de omheining staat.. Echt super. We waren wel niet met zoveel van AFS. Maar 4 ; Mieke, Alexander, Joachim (Deutschland) en ik. En onze duitser moest natuurlijk weer moeilijk doen.. Zo’n beïnvloedbaar ventje seg ! In plaats van in de auto te stappen moest hij stoer doen en met de jongens meewandelen, daarna vondt hij het ook nog noodzakelijk om met de anderen drank en eten te gaan kopen.. Maar tot daar toe, terug in die ambassade was hij na een klein uurtje zat en geen klein beetje ! En hij begon serieus op mijn zenuwen te werken zoals iedereen wel wist denk ik. Hij is gewoon te ver gegaan. Maar nu de leuke dingen.. J Die mensen die we daar hebben leren kennen zijn wel fijn ! Die hebben al voorgesteld om vanalles te doen maar of ze dat ook gaan doen is een andere zaak. Bolivianen zijn me soms een vreemd volkje hoor. Maar wel superopen. Iemand is met mij tot thuis gekomen omdat mijn mama altijd bang is dat mij iets overkomt ! Schattig toch. En de volgende dag had ik al telefoon seg. In de voormiddag had ik een uurtje spaanse les gehad en daarna 1h30 gedansd. Maar dat is hier echt wel vermoeiend seg, amaai amaai ! Ik weet niet eens wat we allemaal hebben gedansd. Una mezcla de todo ! Wel goed maar echt supervermoeiend. Dan snel naar huis gegaan omdat Anita naar Argentinië ging vertrekken. Ze had haar bus om 1uur. Dus we zijn haar gaan brengen en hebben haar uitgewuifd. Het is wel vreemd nu ze er niet is. Zij was voor mij iemand waar ik altijd op kon terugvallen aangezien zij dit hele jaargebeuren al had meegemaakt. Maar er is nog niet echt iets gebeurd sindsdien dus no problem. Na het eten ben ik wat in mijn kamer beginnen schrijven en na nog geen half uurtje kreeg ik telefoon van één van die gasten van de avond ervoor. (de linkse van op de foto hieronder) Wel grappig want ik had dat totaal niet verwacht. Ik dacht van eens rustig een dagje thuis wat te werken en te rommelen enzo maar niet dus. Dan heb ik nog snel gedoucht en ben ik naar San Miguel gegaan. San Miguel is een kerk in het Zuiden van de stad. Ligt daar nogal centraal. Dan heb ik gedurende 2uur in de auto gezeten met Rodrigo en Ronald en hebben we toertjes gereden. Hihi, da twas echt grappig en ik heb mij echt gamuseerd. In de straat van San Miguel (calle 21) rijden de jongeren daar elke zaterdag toertjes om te ‘showen’ met hun auto en gewoon om iedereen terug te zien en te weten te komen bij wie er die avond iets te doen valt. Dan zijn we Alexander met een schoolvriend tegen gekomen. Die kennen elkaar blijkbaar allemaal want die zijn dan ook maar ingestapt. Nog wat rondgereden en naar Alexander thuis gegaan (die hebben daar een weegschaal J maar daar is volgens mij iets mis mee want ik woog minder als voor mijn vertrek en ik had mijn kleren aan.. teleurstelling.. ) Tess even gaan halen en terug naar het centrum gereden. Daar Mieke en Iris opgehaald, dus met 7 in de auto (iets dat hier absoluut normaal is, zelfs in de taxi !) Samen iets gaan eten en dan iets gaan drinken in ‘diesel nacional’. Die plaats bestaat helemaal uit metaal. Er hangen trompetten, kettingen, een motor (op de foto rechts in het midden bovenaan), een controlepaneel en zo van die dingen. Echt super MAAR muy muy caro ! (duur) Ik heb voor een Disaronno (waar ze dan nog wel appelsiensap en ijsblokjes bij hadden gedaan) Bs25 (wat overeenkomt met €2,5) Maar momenteel is het de enige plaats die ik ken waar ze Disaronno hebben dus.. Ah groot nieuws ! Ik denk dat ik na het geestenverhaal van Ronald ga beginnen geloven in geesten (ziel van een dode). In de cultuur hier geloven ze in geesten. 2 november is hier een groot feest waar de dode die herinnerd wordt een hele maaltijd krijgt en zo van die dingen. (eigenlijk echt een interessante cultuur, ik denk meer en meer van hier antropologie te gaan studeren) Ah en ik ga hier eindelijk terug gitaar leren spelen. Maar aangezien ik die niet mee heb ga ik er waarschijnlijk wel een nieuwe moete kopen tenzij ik die van Celito mag gebruiken. Wat eigenlijk niet zo’n goed idee is aangezien die altijd alles vergeet en overal laat liggen. (Paul ik ben dus niet de enige he !) Hier is het ook altijd de gewoonte van te laat te komen (dus ik val niet te hard op aangezien ik vaak te laat ben hier J) Maar bon, hihi de volgende dag (ik had mijn wekker natuurlijk niet opgezet) hebben Celo en ik tot 11h45 geslapen ! En mijn tante, die in de VS heeft gewoond maar weeral plant van terug hier te komen wonen omdat ze daar niet zo goed behandeld werd door haar (Boliviaanse) man, kwam die dag terug dus moesten we bij de oma gaan eten ‘s middags. Ik heb dus niet ontbeten. Juist genoeg tijd om mijn haar te wassen en we waren weg. Daar heb ik dan een megasoep gekregen. Bouillon met 2 megastukken vlees in, maïs en zo’n typische gedeshydrateerde aardappel van hier (chuño genaamd). Ik eet hier dus als middagmaal evenveel als ik in België ongeveer heel de dag door eet (lichtjes overdreven natuurlijk). ‘s Ochtends is mijn ontbijt dus niet al te groot om ‘s middags honger te hebben. Want hier eten die namelijk ook altijd alle mogelijke koolhydraten en zware dingen samen. Dus maïs, aardappelen, rijst, pasta en kaas. Minstens altijd 3 dingen van deze lijst plus vlees en rauwkost ! Ik ben echt zo blij dat ik niet ziek ben. Bijna iedereen (eigenlijk iedereen) is hier al ziek geweest behalve ik ! Fantastisch toch. Ah nu ik er aan denk, bedankt aan de mensen die al de tijd hebben gehad om een smsje te sturen ! Superleuk. Dat was het voor deze 3 daagjes ! Vrij lang en uitgebreid verslag. In het volgende berichtje een korter verslagje van mijn eerste schooldag !