Thaïs en Bolivia

dinsdag, augustus 22, 2006

het is hier gewoonweg FUN!

het is precies weeral eventjes geleden, ik heb dus weeral heel wat meegemaakt. 12 augustus was er hier een concert van de beste boliviaanse groep: los Karkas. het concert zelf was super maar al die reclame om de twee liedjes waren echt spijtig. ik ben met AFS naar het concert gegaan en voor het concert zijn we allen een lekkere reuzenpizza gaan eten. dan 13 augustus zijn we 's ochtends met de spaanse les naar 'el mercado de brujas' geweest. dat is een wijk waar je allemaal artisanale voorwerpen en kledij kan kopen. voor mij is dat super. ik heb ondertussen echt al superveel gekocht, maar ik heb (bijna) alles aan een boliviaanse prijs gehad (geen toeristenprijs) wat ik wel te danken heb aan mijn onderhandelervaring die ik in marokko heb opgedaan. en die avond ben ik dan ook maar uitgegaan.. voor de verandering. ik heb hier echt heel veel geluk denk ik, die dag had ik zo een mindere dag gehad tot plots een belgische meisje belde dat hier vorig jaar was. Miet! Miet was hier (ze zijn gisteren naar belgië teruggekeerd) met Enid. we zijn dan samen uitgegaan met anita en een duitse vriend van haar, mijn nicht van hier met een hilarisch mannetje dat volgens de belgen toch wat vrouwelijke manieren had.. maar we zijn hier naar een superbar geweest 'Ja Ron' met zalige muziek en een speciale cocktail van het huis. daarna zijn we naar een typische 'bar' van hier geweest. een peña, daar draaien ze typische boliviaanse muziek en heb ik mijn eerste boliviaanse pasjes geleerd. wat wel lukt. verder heb ik hier ook al een boliviaanse voetbalmatch gezien. het is hier niet echt voetbal zoals in belgië. hier liggen ze meer op de grond als iets anders. maar het was wel fijn, er zijn geen stoelen in het stadium, gewoon op de betonnen trapjes zitten. en heel de tijd verkopen er mensen hamburgers, sandwichen, ijsjes, koffie en dergelijke. echt helemaal anders als bij ons maar wel superleuk. dan ben ik die zondag ook naar de 'feria' geweest met mijn broer marcelo alias celito. elke zondag is er op 'el prado' (het centrum, een straat eigenlijk met in het midden een soort van wandelpad met wat groen en bankjes) de feria. tijdens de feria zijn er vele activiteiten zoals groepjes die optreden, standjes met vanalles en nogwat, spelen voor de jongeren, ... dan heb ik ook al 2 maal mijn was gedaan. maar die wasmachine is hier net iets anders als in belgië. er valt geen temperatuur te kiezen, het is gewoon wassen. maar dan is hier de filter van die machine wat kapot ook nog dus meestal komen al mijn kleren er terug uit met veel van die 'pluchen' op.. maar daar valt volgens mij niet veel aan te doen. ik ga waarschijnlijk zo veel mogelijk met de hand wassen als ik tijd heb. ik heb hier ook al vele typische maaltijden van hier geproefd. er zijn dingen die echt verslavend zijn maar er zijn ook dingen die ik toch niet zo lekker vindt. dan hebben we ook al een verjaardag van Charlotte gehad. daarvoor zijn we naar Ja Ron gegaan met enkelen. weer een fijne avond natuurlijk. ik kan pas de 28 naar school. wat laat maar niet zo slecht. de directeur van de school 'san calixto' is wel vriendelijk. ik heb ineens ook maar een uniform gekregen. en ja het moest gebeuren. ik ga hier in een rok mogen rondlopen.. ik hoop gewoon dat het niet te koud gaat zijn. die dag (14 augustus) heb ik ook een zestal museas bezocht met rosa. wel interessant moet ik toegeven. ah en groot nieuws! dankzij Miet heb ik dicht bij 'el mercado de brujas' douchegel gevonden! dat was me eventjes een euforisch moment seg. ik begin hier al mijn weg wat te kennen en voel mij hier eigenlijk echt op mijn gemak. geen angst om bestolen te worden ook niet. en 17 augustus is juàn verjaard. dus de 16e heb ik met anita cake gebakken.. en die cake was superlekker! de 16e was ik 's avonds weer naar Ja Ron gegaan om met AFS de verjaardag van Charlotte te vieren. weeral fijn alleen dat we allemaal supervroeg, 10uur, naar huis moesten. de 17e 's avonds was het hier een familiefeestje voor juàn zijn verjaardag. weer teveel gegeten natuurlijk. maar ik heb kennis gemaakt met een tante hier van mij die 'frans' praat. een beetje gebrekkig maar voor hier toch wel fijn. ik mag altijd naar haar gaan als ik wil en mijn nicht hier ook zegt altijd dat ik haar maar moet bellen als ik wil uitgaan of iets doen.. echt supervriendelijk. dan ben ik de 18e naar de boekenbeurs geweest met rosa. marcelo werkt daar dus voor Unicef. de 19e was er een welkomsbijeenkomst voor de AFS'ers van La Paz. we hebben daar verschillende typische bolivaanse dansen gezien en blijkbaar gaan we vanaf nu zaterdag ook danslessen krijgen! dat wordt nog grappig. dan ben ik eindelijk een gsm gaan kopen. met dan maar een nationale kaart aangezien dat een internationale sim-kaart hier superingewikkeld is. daarvoor is een kopie van en boliviaanse kredietkaart nodig en een kopie van de faktuur van de elektriciteit en het water. die avond was dan ook het echte afscheidsfeestje van miet en enid in een zalige 'bar'. daar heb ik weeral een nieuwe cockail geproefd.. ook lekker natuurlijk. en gedansd met boliviaantjes tot het tijd was om naar huis te gaan! dankzij miet zijn we echt al naar veel leuke plaatsen gegaan. en dan zondag 20 augustus ben ik om 9h vertrokken naar tiwanaku en het titicaca meer. wat een paar uurtjes rijden is waar ik toch heb geslapen (wat nodig was, ik was kapot) tiwanaku bestaat vooral uit museas die we allemaal hebben bezocht en een klein dorpje waar ik babyfoot heb gespeeld met toby ( de duitse vriend van anita) dat was ook weeral een fijne ervaring. het titicaca meer is supermooi. heeeeeeel groot. veel platteland rondom en daar wonen dan de ouders van juàn. die huisjes zijn daar echt zo klein en oud en die keuken van mijn oma daar is nogal rommelig. die maken hun kaas zelf en die is echt wel lekker. onderweg hadden we ook brood gekocht. zo'n platte ronde broden die superlekker zijn! voor de rest heb ik uiteindelijk dan een horloge gekocht en nog wat naar 'el mercado de brujas' geweest (een ideale plaats om geschenkjes te vinden!) en de 'zona sur' bezocht. ik ben toch echt wel blij dat ik dicht bij het centrum woon. ik woon vlak bij de uitgaansbuurt en de markten! wel wat ver van mijn school, 20-30 min met een microbus (die btw groter is dan een minibus, maar wel goedkoper). maar de school is wel supergoed gelegen. dit is zowat het belangrijkste en leukste dat ik de voorbije dagen heb meegemaakt. bij deze is de blog wat geupdated. voor de foto's dan.. ik ben er nu aan het uploaden op een site maar moet eens de gemakkelijkste manier zoeken voor jullie om ze te kunnen bekijken. ik denk dat ik een van deze dagen een mail ga sturen met de nodige info om de foto's te kunnen bekijken. groetjes!

1 Comments:

  • At 12/9/06 4:01 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Bonjour Thais,
    Je t'ai ecrit une carte, mais je n'ai pas ton adresse. Donc je téléphone à ta mère pour l'avoir. Bisous.
    Amusant ton blog
    Detje GUT

     

Een reactie posten

<< Home