Thaïs en Bolivia

vrijdag, augustus 11, 2006

een beetje geïnstalleerd

11/08/2006

ik heb ondertussen weeral wat nieuws meegemaakt. eergisteren ben ik met cécilia naar de school geweest en ik heb daar veel van haar vrienden en vriendinnen gezien. die zijn allemaal zo open! dat is echt fantastisch. waarschijnlijk ga ik tijdens december met carolina (een vriendin van cécilia die mij al haar nummers al heeft gegeven voor het geval dat ik iets nodig zou hebben) in een soort van campagne 'werken' om geld te verdienen om speelgoed te kunnen kopen voor de arme kindjes. dan ben ik ook nog met anita (de duitse) naar 'el plato' geweest. dat ligt veel hoger en buiten de stad en de mensen zijn daar nog armer. de straten zijn extreem vuil en de huisnummers staan niet op volgorde dus het huis dat we zochten hebben we dus niet gevonden.. dus zijn we maar terug naar huis gekeerd. 's avonds ben ik met heel de vriendinnenkring gaan eten. dat was wel gezellig, ze kunnen bijna allemaal engels wat in het begin toch zeer praktisch is. dan zijn we wat gaan rondwandelen en ik heb zelfs al boliviaans bier geproefd.. niets speciaals maar ook niet slecht! gisteren is cécilia vertrokken naar de VS voor één jaar. dan heb ik om 9uur al spaanse les gehad. wat nog wel meevalt eigenlijk, alleen de huistaken vallen wat tegen. om naar de spaanse les te gaan dat in het AFS kantoor plaatsvindt moet ik zo'n busje pakken. die zijn wel leuk. het zijn zo van die kleine busjes met plaats voor 14 man en nergens is er een halte. op de voorruit staat naar waar ze rijden. als je de bus moet pakken moet je gewoon je hand uitsteken en de bus stopt. bovendien kost het echt niet veel, ongeveer 1 à 1,5 bolivianos wat €0,10 á €0,15 is. om af te stappen moet je ook gewoon zeggen waar je wilt afstappen. zeer praktisch dus. na de spaanse les ben ik een supermarkt binnen gewandeld, wat hier eigenlijk enkel voor de rijke mensen is. ik heb wat voor de badkamer gekocht en volgens mij hebben die hier geen douche-gel.. en ik ben eigenlijk niet van plan van mij een heel jaar te wassen met zo'n vaste zeep. misschien moet ik eens bij de apotheker gaan zien. die middag was ik alleen thuis met rosa en anita. juàn werkte en marcelo gaat de 2 volgende weken ook werken dus die zal overdag niet thuis zijn. die middag was dus mijn eerste middag waar ik wat minder heb kunnen eten. ik was in de keuken toen rosa het eten klaar maakte dus ik heb ineens gezegd dat ik ni zoveel eet en dat ik het eten hier nog gewoon moet worden. ik heb wel al rauwkost gegeten wat je normaalgezien de eerste maanden niet doet maar ja, ik heb er geen last van gehad dus.. gisteren heb ik eigenlijk echt veel met haar gepraat. we waren alleen thuis omdat anita naar een vriend was. ik heb dan eindelijk eens tijd gehad om wat mails te versturen. eindelijk eens alles kunnen doen wat ik had gepland te doen. ik heb precies al terug wat energie. maar dan om 18uur moest toch ineens alles uitvallen zeker. er was keiveel wind (wat typisch is voor augustus hier) en ineens viel het licht uit en intenet ook.. en het moest natuurlijk wel juist op het moment zijn dat ik met seb ging proberen te chatten.. seb is dus mijn vriendje die ik gedurende 13 maanden niet ga kunnen zien.. dus ja, geen licht meer.. ik heb dan maar wat geschreven met een kaars naast mij want ik zag echt geen steek meer. een uur later was er terug licht en heb ik nog een mail kunnen versturen. gisteren was echt een superdag! ik begin mij hier echt meer en meer op mijn gemak te voelen en alles gaat precies al beter. misschien ook omdat cécilia gisteren is vertrokken en het niet meer zo chaotisch is. gisteren heeft rosa ook nog wat spullen van cécilia uit mijn kamer gehaald. nu kan ik mij echt helemaal installeren. straks ga ik ook nog naar de bank gaan met juàn om een bankrekening te openen en wat dollars te wisselen. als ik hier naar buiten ga neem ik nooit veel geld mee, met 20 - 30 bolivianos heb ik meestal wel genoeg. gisteren heeft rosa mij ook gezegd dat ze volgende week met mij de stad wat zou gaan verkennen. er is zelfs een weg waar ik kan gaan joggen om hier niet te veel bij te komen! (wat waarschijnlijk toch zal gebeuren aangezien het verteren op deze hoogte niet zo goed gebeurd.) normaalgezien had ik nu naar school gegaan. vriendinnen wilden mij komen ophalen om naar school te gaan maar blijkbaar heeft rosa nog niet met de directeur gepraat dus mag ik nog niet gaan. en ik moet ook nog een uniform hebben of ik mag de school niet binnen. ik hoop wel dat ik in het laatste jaar terecht ga komen dan kan ik volgend schooljaar (dat in februari begint) naar de universiteit kan. en anders zal ik waarschijnlijk in de klas van cécilia zitten wat ik eigenlijk ook wel goed vindt. maar dat is iets voor binnen 3 weken. vandaag heb ik eigenlijk nog niets gedaan buiten ontbeten en een douche genomen. hier is het zowat een verplichting van elke dag minstens één douche te nemen omdat je anders niet hygienisch bent. maar het bad ziet er niet uit. al dat haar dat daar gewoon in het bad of in de lavabo ligt. dat vindt ik pas onhygienisch. in mijn kamer vindt ik ook overal zwarte haren terug. (iedereen heeft hier dus zwart haar) er hangen zelfs haren in de gordijnen. en die gordijnen hier zijn ook geen echte gordijnen. die zijn zo half doorschijnend. maar op zich is dat nog niet zo slecht. dan wordt ik niet te laat wakker. beter door het licht gewekt worden dan door de gsm. amaai als ik begin te schrijven komt er precies geen einde aan. ik begin het hier echt leuker en leuker te vinden. ik hoop wel dat ik snel volledig geïnstalleerd ga zijn. alles is hier zo goedkoop dat ik keiveel wil kopen. zo van die typische dekentjes zoals in de boekjes en die buikzakjes en pennenzakjes zijn zo mooi. maar ja als je als toerist gaat kost alles 10 keer meer. het blijft goedkoop maar als rosa of carolina het voor mij zouden kopen zou het toch super zijn. en wat ook praktisch is, is dat rosa professor informatica is aan de universiteit dus ik hoop dat zij dat internet op mijn laptop geïnstalleerd krijgt. dan zal ik eens wat foto's op internet kunnen zetten. bon ik denk dat ik voor vandaag genoeg heb gebabbeld. sebiet krijg ik hier mijn hoofdmaaltijd voorgeschoteld dus ik moet naar de keuken vluchten om te zeggen dat ik niet te veel wil. die bureaustoel hier zit toch niet zo goed seg, ik heb al rugpijn. en verwarming kennen ze hier niet. dus binnen is het soms wel koud. maar ja.. tot een van de volgende dagen.

2 Comments:

  • At 11/8/06 7:18 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Hey Thaïs!
    kheb je blog via Seb zn site gevonden: ziet er leuk uit! Ge zijt er precies al supergoe thuis! Das superraar da gij pas binnen 3 weken naar school moet: ik ben vandaag naar de kleermaker geweest voor mn uniform, der zijn wel standaardmaten mr kzag het ni zitten om met een rokje dat just over uw bil komt nr school te gaan... :s :)
    Das zo raar dat het daar koud is! We zitten in hetzelfde land, mr tis toch helemaal verschillend... Vandaag was het hier 35 graden, dus heel heet. Kheb al twee keer gedouched sinds vanmorgen en kga der sebiet nog een nemen... Ma ge moet mr is op mn blog gaan zien als ge opt internet kunt.
    Khoop echt da ge u der goe amuzeert, en doete groeten aan de andere afs´ers in la paz!!
    Dikke kus van je mede-afs´er in Trinidad!
    xxx Gytha
    PS: ik ben die lijst met mailadressen kwijtgespeeld, als gij Risi of Raphael nog ziet, kunt gij dan vragen van alle mailadressen door te sturen? Merci!

     
  • At 12/8/06 10:28 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Super ton blog !
    Attendons les photos avec impatience. Grosses bises de Playa de la part de Evelyne, Olivia, Jérôme, Achille et JL

     

Een reactie posten

<< Home