Thaïs en Bolivia

donderdag, maart 15, 2007

Een overzichtje van de afgelopen 225 dagen hier in Bolivia.

Ik heb hier al wat moeilijkere momenten meegemaakt maar heb nooit spijt gehad van één jaar op uitwisseling te gaan! Enkele bevindingen over het land waar ik mijn hartje ben verloren:

Mi familia ° Mijn gezin/familie
Ik ben echt met mijn gat in de boter gevallen wat betreft gezin! Superlieve en comprehensieve mama Rosa, behulpzame papa Juan en ongelooflijk intelligente broer Marcelo (alias Chelo) met wie je over ‘alles’ (nog niet alle onderwerpen boven gehaald maar toch) kunt praten. Ik heb evenveel (als niet meer) vrijheid als mijn broer, wat hier extreem uitzonderlijk is! En heb eigenlijk voor verschillende dingen meer vrijheid als in België. =) Ah ja, ik zit dus niet in zo’n typische Boliviaanse familie! Papa kuist, gaat inkopen doen, helpt in de keuken, wast af en kookt soms! Iedereen doet hier zijn eigen was en houd zijn eigen kamer op orde (of doet dat niet zoals Marcelo). Soms wel wat ruzietjes maar dat heb je in elk huisje niet waar?
De familie slaagt anders soms een beetje tegen, maar ja, elke familie heeft zowat zijn problemen dus.. Mijn Amerikaanse tante Betty is nogal agressief met haar dochtertje Ivi (petekindje van mijn mama), de oma is ongelooflijk machistisch, een andere nicht is een super rebel (maar valt wat te begrijpen), en nog zo van die dingetjes! Nu willen we hier allemaal (Rosa, Juan, Chelo en ik) Ivi, mijn nichtje, in huis nemen en de tante terug naar de VS sturen. Ziet er mij eerlijk gezegd nogal ingewikkeld uit maar het is het proberen waard! Ah, ja klein detail is dat mijn oma en Betty samen wonen en dat de oma redelijk pist is. En de oma en de tante bellen minimum 5 keer per dag naar mijn mama! Rosa moet altijd hun problemen oplossen enzo. Dus het beste voor iedereen zou inderdaad zijn dat mijn tante terug naar Amerika gaat en dat Ivi bij ons komt wonen! =) Ondertussen is met al die ruzies Betty al van huis gegaan..

Mis amigos ° Mijn vrienden
Mijn Boliviaanse vrienden hier! Amaai, daar zijn er toch een paar van die ik volgend jaar (binnen een kleine 6 maand) serieus ga missen hoor! Mijn beste vriendin hier, Gabriela, zat in mijn klas op school. Superleuk meisje! Als ik een probleem heb praat ik er meestal met haar over en de laatste tijd doen we wel regelmatig dingen samen! Mariela zat ook in mijn klas en is ook voor een jaar vertrokken, maar die blijft in Bolivia en geeft les geven aan arme kindjes! Ook een goede vriendin hoewel ze in het begin soms echt op mijn zenuwen kon werken =) Mino (Milton) is ‘una buena onda’! Bij hem kan je altijd terecht en hij zegt je ook rechtuit hoe hij de dingen ziet. Aan hem heb ik btw de antwoorden van het examen wiskunde doorgegeven! Sando (Rodrigo Sandoval), keimooie gast btw die spijtig genoeg een vriendin heeft ;), is ook echt iemand die ik me altijd zal blijven herinneren! We hebben wel een speciale band =) En dan Ville (Rodrigo Villegas) die mij ook al heeft geholpen met de Arielprobleempjes! Hij is btw de beste vriend van Ariel (mijn ex). En sinds enige tijd heb ik Calvo (Alfredo Calvo) beter en beter leren kennen. Hij studeert nu in de VS en ik zie hem regelmatig op internet. =) Dan voor de rest kom ik goed overeen met Sara, Shushu, Chuby, Tati, Ale, Gallos, Ale, Andy, Carol, Steph, Laura, Alexis, Vedia, Ivo, Ivan, Perez (Diego Perez ter verduidelijking), Basco, Rigel, Andres, Jeffrey en Ariel als het hem goed uitkomt! =s

El cole(gio) ° De school
Iets dat ik hier eigenlijk echt mis. School is helemaal verschillend als school in België! Hier is school je tweede thuis, je leerkrachten (de meerderheid toch) zijn meer vrienden waar je altijd bij terecht kunt! En alles is hier veel losser, ondanks dat ik op een van de strengere scholen (en betere ;) scholen) van La Paz zat. Misschien ook wel losser omdat ik in België op een SUPERstrikte school heb gezeten. Daar heb ik echt superveel vrienden gemaakt die ik nog wel regelmatig zie en waarmee ik uitga!

La U(niversidad) ° De universiteit
Een maandje geleden is de universiteit hier begonnen! Ik ben ingeschreven in sociologie maar volg ook een les van antropologie. Momenteel heb ik ‘Antropología Andina’ (socio) en ‘Antropología General’. Die van antr. and. is echt een zotte, maar geeft wel goed les. Maar veel lezen zeg :s De laatste week heeft ze ons keiveel te lezen gegeven! En heb nog niets gelezen.. :s En van antr. gen. is het ook keiveel lezen. Maar ja, ik ben uiteindelijk geen vaste student dus zo erg kan het toch niet zijn. En dan ben ik nog aan het wachten op een zieke docent en een ander vak dat er nog geen heeft! Ik zou eens moeten gaan zien..

La comida ° Het eten
Iets compleet verschillend van thuis! Maaaaaar, er zijn echt lekker dingen! En natuurlijk zoals overal ter wereld hebben we Chinees en Italiaans eten!
Wat je hier moet eten: salteñas, tucumanas (al medio día), charque de llama, chicharrón, mote, choklo con queso, sopa de maní, kalaphurka, fricase, …
Nu dat al meer dan de helft van mijn jaar hier voorbij is besef ik dat ik mij is moet beginnen haasten met al wat ik nog niet ken, eens te proberen.. Uit gaan eten met vrienden dus!

El tráfico boliviano ° Het boliviaanse verkeer
Één grote wanorde tegenover ons België! Openbaar vervoer neem je waar jij het wil, de bushaltes worden niet echt gerespecteerd! Lichten worden door politieagenten geregeld overdag in de week. Geen rijvakken, bijna geen private wagens aangezien het goedkoper is van het openbaar vervoer te nemen en omdat als je geen pro bent veel kans hebt op een ongeluk. Niet veel mensen weten dat auto’s hier pinkers hebben en diegenen die het wel weten, weten dan niet waarvoor dat dient! Voetganger is misschien wel zwakke weggebruiker maar ja, die moet maar overleven en zien over te steken wanneer het kan want de auto’s stoppen niet vaak. Maar eigenlijk houd ik wel van dat verkeer, houd een beetje gevaar in en dat is juist leuk! Ik ben er redelijk snel aan gewend geraakt en ga het missen in België! Naar de bushalte wandelen, uuuuren wachten op de bus, veel betalen.. Maar ja..

La tele ° De tele
Hoho, iets nieuw! Sinds enige tijd kijk ik regelmatig tv. Ten eerste omdat ik na mijn Cochabamba reis nieuwsgierig was naar het vervolg van de soaps en ten tweede omdat ik eens heb gevraag aan Chelo hoe die tv werkt (wel deels om de ‘ten eerste’) Ik kijk naar WB (Warner Bross) en soms S (Sony). Ga ik thuis waarschijnlijk verder zetten. Hihi!

El tempo de La Paz ° Het weer in La Paz
Zomer, winter, winter, zomer. Lente, herfst, herst, lente. Wel.. La Paz: 4 seasons in one day! En nu met het regenseizoen betert het er niet op. Die regen kan mij soms echt slecht gezind maken, en dan zit ik zowat de hele dag op de computer. :s oeps. Het weer dus. Bijvoorbeeld: ’s ochtends zonnig en warm en dan ’s namiddags (enkele uurtjes later dus) regen, hagel, superbewolkt! En soms klaart het dan nog op ’s avonds! Naar het weerbericht heb ik hier dus nog nooit geluisterd! Heeft niet veel zin. Ah ja, en met al die regen zijn enkele departementjes zowat volledig overstroomd. En naar het schijnt hebben ze er in Europa iets anders van gemaakt, Bolivia is overstroomd! Echt wel erg overstroomd eigenlijk! En dat gebeurd elk jaar.. maar tegen de natuur kan niets gedaan worden.

La musica ° De muziek
Reggaeton, salsa, cumbia, typische Boliviaanse muziek ook natuurlijk. Ritme zit er wel in, leuk voor de dansfeestjes als er wat variatie in zit. Techno en ‘Europese en Amerikaanse’ muziek hoor je ook, maar daarvoor moet je naar specifiekere plaatsen gaan.

El idioma ° De taal
Ya, ya, un cachito! Elk departementje heeft een beetje zijn eigen dialectje, en dan in algemeen het boliviaans taaltje houdt veel verkleinwoordjes in. Maar het gaat dus al veel beter als in het begin! Ik geniet er soms echt van, de taal te spreken en vooral te verstaan wat de anderen zeggen! School en thuis waren daar echt super voor! Bijna nooit Engels gepraat behalve met Ariel, Sando en Ville.. Maar echt een supermooie taal. Ga ik missen in België!

Mis viajes ° Mijn reizen
Hahaaa.. Wat heb ik al gezien in Bolivia: Sucre, Tarabuco, Tarija, Potosí, Coroico, Caranavi, Copacabana, Isla del Sol, Isla de la luna, Cochabamba, Tiataco en Tarata. Dat is het denk ik.. En ik wil echt nog heel wat zien! Dus.. Veel weekendjes plannen!

Las salidas ° Het uitgaan
Feest, feest, feest en nog eens feest! Het uitgaan is hier ook een beetje verschillend als in België (bij mij toch). De muziek is toch wat verschillend en het drinken ook. Speciale cocktails van hier zoals ‘Chapare libre’ en zo van die dingen. En hier wordt er ook wel serieus doorgedronken, meestal al goed drinken voordat je naar ergens gaat. Dus op straat (wat eigenlijk illegaal is) of bij iemand thuis.
Maar het is altijd feest (bijna altijd ;) hihi)

Mis ocupaciones ° Mijn bezigheden
Wel, tv-kijken ;) en heb onlangs een nieuwe gitaar gekocht dus ga terug beginnen leren. Met AFS hebben we nu ook gedurende twee maandjes terug dansles, super want dan ga ik toch wel terug wat leren! Wat nog.. Ik zit regelmatig op internet, ga natuurlijk naar t’unief en zo van die dingetjes..

Mi ciudad ° Mijn stad
Ik hou echt van La Paz en ben superblij dat ik in het centrum woon. Voor naar de universiteit te gaan moet ik 10-15minuutjes wandelen (naar boven à goed voor de lijn), voor de post eventjes een busje pakken aan de deur van mijn appartementsblok en ja, superpraktisch hier in het centrum. Ik zit hier echt goed.
"Yo soy paceña, hija del Illimani y del prado vengo" (Jaime Saénz)

Mi sueño ° Mijn droom
Zo vaak mogelijk terugkomen! Ik weet nu al dat ik het ongeloofelijk moeilijk ga hebben om mij in België terug aan te passen en dat ik hier alles en iedereen ongeloofelijk hard ga missen!
That’s life.

Btw: ik ben normaalgezien binnen 133 daagjes in de luchthaven van Zaventem te vinden! =) C U there!

Dikke knuffel !!
Mis jullieeeeeeeeeee..

Thaïsiña